Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. oraz 2024 r.
XMLTreść
- Na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. 2022 poz. 2687 z póź. zm.) osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem ziemnym, będą mogły otrzymać zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego w 2023 r. oraz w 2024 r.
I. Komu przysługuje refundacja podatku VAT?
Zgodnie z w/w ustawą w przypadku gdy odbiorca paliw gazowych w gospodarstwie domowym, o którym mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo energetyczne: - Wykorzystuje jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi o których mowa w art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo energetyczne, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB), o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 21 grudnia 2022r., albo po tym dniu - w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy;
- Jest osobą w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, nie przekracza kwoty 2100 zł, lub osobą w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.
- przysługuje mu refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023r. do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. do tego odbiorcy paliw gazowych, zwana dalej "refundacją podatku VAT".
Dochód oblicza się na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
W przypadku wniosków złożonych: - od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r., obowiązuje dochód za 2021 r.,
- od dnia 1 sierpnia 2023 r. do 31 lipca 2024 r., obowiązuje dochód za 2022 r.,
- po 31 lipca 2024 r., obowiązuje dochód za 2023 r.
Dochody weryfikowane są jednorazowo, podczas złożenia 1-wszego wniosku o refundację.
II. Kto składa wniosek?
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą paliw gazowych wskazanym w fakturze VAT.
Wniosek o refundację podatku VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub od dnia 1 października 2024 r. w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
III. Co dołączamy do wniosku?
W każdym przypadku: - rozliczeniowa faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów.
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek pierwszy raz, do wniosku należy dołączyć załącznik nr 1 tj. informacje niezbędne do wyliczenia średniego dochodu na osobę w gospodarstwie domowym.
W sytuacji gdy wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, do wniosku należy dołączyć załącznik nr 1A tj. oświadczenie wnioskodawcy o jego dochodach lub dochodach członka gospodarstwa domowego niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Jeśli wnioskodawca lub członkowie gospodarstwa domowego uzyskują dochody z gospodarstwa rolnego, do wniosku należy dołączyć załącznik nr 1B tj. oświadczenie wnioskodawcy o wielkości gospodarstwa rolnego jego lub członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy.
W przypadku posiadania dochodów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub dochodów uzyskanych z gospodarstwa rolnego, należy również przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek.
Takimi dokumentami mogą być na przykład: - dowód zasądzenia alimentów,
- informacja o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
- informacja o przyznanym stypendium,
- informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
W przypadku, w którym faktura obejmuje dostarczenie paliw gazowych w więcej niż jednym roku kalendarzowym, należy złożyć dwa odrębne wnioski: - jeden za 2023 r. wraz z informacją dotyczącą ilości dostarczonych paliw gazowych odpowiednio w 2023 r., wystawioną przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- drugi za 2024 r. wraz z informacją dotyczącą ilości dostarczonych paliw gazowych odpowiednio w 2024r., wystawioną przez przedsiębiorstwo energetyczne.
W przypadku nieotrzymania przez odbiorę paliw gazowych ww. informacji, przedsiębiorstwo energetyczne dołącza taką informację do innego dokumentu wysyłanego do tego odbiorcy odpowiednio w 2023 r. lub 2024 r.
W ww. przypadku należy również dołączyć do wniosku załącznik nr 2 tj. oświadczenie wnioskodawcy o ilości zużytych paliw gazowych.
Wniosek składany po dniu 30 września 2024 r. może obejmować jedynie fakturę VAT otrzymaną w terminie do 30 dni poprzedzających złożenie wniosku. W takim przypadku do wniosku należy dołączyć załącznik nr 3 tj. oświadczenie wnioskodawcy o informacjach niezbędnych do określenia wysokości refundacji podatku VAT.
IV. W jaki sposób składamy wniosek?
Wniosek można złożyć: - osobiście w Ośrodku Pomocy Społecznej w Trzebnicy, pok. 121
(II piętro), od poniedziałku do piątku, w godz. 8:00-15:00; - za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT.
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne - przy użyciu aplikacji mObywatel.
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
Ważne! - Wniosek o refundacje podatku VAT dla odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym składa się nie później niż do dnia 30 września 2024 r. lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
- Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Odmowa przyznania refundacji podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji.
- Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej - o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT.
- W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku, istnieje możliwość odebrania od organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT.